سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 دیابت چیست؟ (به مناسبت هفته سلامت) - یکی از بندگان خدا

دیابت چیست؟ (به مناسبت هفته سلامت)

سه شنبه 87 فروردین 20 ساعت 3:13 عصر

 دیابت

 دیابت یا همان مرض قند چیست؟ )Blood Sugar , Blood Glucose(

به طور معمول قند خون ناشتا ((FBS باید بین 110_70 باشد.

منظور از ناشتا این است که فرد 8 تا 10 ساعت قبل از آزمایش هیچ غذایی نخورده باشد که برخی به اشتباه فکر میکنند که آب هم نباید خورد! اما بر خلاف این تصور نادرست، طی این مدت فقط باید آب مصرف شود.

اگر مقدار قند خون از 110 بیشتر باشد به آن هیپرگلیسینی و اگر کمتر از 70 باشد هیپوگلیسینی می گویند. کسی که دیابت می گیرد قند خون ناشتای آن 140 به بالا است. (قند خون ناشتای 110 تا 130 دیابت محسوب نمی شود)

 

دیابت نوع 1    IDDM

دیابت نوع اول که وابسته به انسولین است علت آن کمبود یا نبودن انسولین است، یعنی انسولین بوجود نمی آید.

اولین مشخصه این است که این بیماری معمولا در افراد زیر 30 سال وجود دارد که گاهی به آن دیابت جوانان هم می گویند. این بیماری معمولا در افراد بین سنین 0 تا 30 سال است که قله آن در 13 سال است.

مشخصه دیگر اینکه این بیماری ناگهان بروز می کند. یعنی شخص در ظاهر هیچ مشکلی ندارد اما ناگهان قندش بالای 300 یا 400 می رود و دچار عارضه می شود که به آن دیابت حمله ای هم می گویند.

 

دیابت نوع 2    NIDDM  

این نوع دیابت غیر وابسته به انسولین است.

در این نوع دیابت، انسولین به مقدار کافی در خون وجود دارد و گاهی هم بیشتر از حد معمول اما سلول ها به آن جواب نمی دهند. در واقع گیرنده های سلول ها مشکل دارند که یا تعدادشان کم هست یا کار نمی کنند.

این نوع از دیابت بیشتر در سنین بالای 50 سال است و به تدریج تشکیل می شود و وابستگی به ارث آن از نوع اول بیشتر است.

وقتی قند خون بالا رفت، سرریز می شود در ادرار. وجود قند در ادرار ایجاد فشار اسمزی می کند و (طبق قانون اسمز، آب از بدن جذب می شود در ادرار) حجم ادرار زیاد می شود. در نتیجه شخص همیشه تشنه است.

 توجه داشته باشید که، حجم ادرار زیاد می شود نه تکرر ادرار! (تکرر ادرار نشان دهنده عفونت است نه دیابت)

شخص دیابتی همیشه گرسنه است زیرا سلول گلوکز(قند) را نمی گیرد. بالا بودن قند و نرسیدن آن به سلول باعث آشفتگی متابولیک و افزایش چربی می شود و علت اصلی مرگ و میر افراد دیابتی چربی بالای آنها است.

این علائم نمی تواند دلیل قطعی بر دیابت شما باشد زیرا این علائم بعضا در افراد عصبی هم مشاهده می شود.

از عوارض این بیماری ضخیم شدن غشای پایه اعصاب و غشای پایه عروقی است که به تدریج عروق و اعصاب از کار می افتد و به دنبال آن وقتی عصب از افتاد، عضلات هم از کار می افتد و به بافت ها آسیت وارد می شود.( کلیه، چشم، عضلات پا و ... از کار می افتد) به طور مثال شخص دیابتی قطعا در دراز مدت کور می شود.

مهم ترین راه کنترل دیابت نوع 2 ، کنترل وزن است.

 

دیابت حاملگی     GDM  

نوع دیگر دیابت، دیابت حاملگی است. اگر شخصی دیابت نداشته باشد و بواسطه باردار شدن دیابت در آن شخص ایجاد شود، به آن دیابت حاملگی می گویند.

این نوع دیابت برای مادر خطر چندانی ندارد اما برای جنین فوق العاده خطرناک است.

کسی که دیابت حاملگی می گیرد، به احتمال 60% در چند سال بعد دیابت نوع 2 می گیرد و جنین هم به احتمال خیلی زیاد دیابت نوع 2 را می گیرد. (دیابت نوع 2 وابستگی به ارث دارد)

 

 

نوشته  ه.ت،  به مناسبت هفته سلامت

منبع: کلاس بیوشیمی بالینی

*** قدر سلامتی را بدانید که از بزرگترین نعمت هاست ***


نوشته شده توسط : ه.ت

نظرات ديگران [ نظر]


:لیست کامل یاداشت ها  :