ذوالقرنین - یکی از بندگان خدا

ذوالقرنین

پنج شنبه 86 اسفند 9 ساعت 11:40 عصر

 کوروش کبیر

 

آیات 83 تا 98 سوره الکهف:

 (به نام خداوند بخشنده مهربان)

و از تو سوال از ذوالقرنین می کنند پاسخ ده که من بزودی حکایت او را به شما تذکر خواهم داد «83»

ما او را در زمین تمکن و قدرت بخشیدیم و سبب هر چیز را به دست او دادیم «84»

پس او سبب را دنبال کرد«85»

تا هنگامی که ذوالقرنین به مغرب رسید جایی که خورشید در چشمه آب تیره ای غروب می کند و آنجا قومی را یافت که ما به ذوالقرنین دستور دادیم که تو در باره این قوم یا قهر و عذاب یا لطف و رحمت بجای آور «86»

ذوالقرنین گفت اما هر کس ستم کرده او را به کیفر خواهم رسانید و سپس هم به سوی خدا بازگردد خدا او را به عذابی بسیار سخت کیفر خواهد کرد «87»

و اما هر کس به خدا ایمان آورد و عمل صالح انجام داد نیکوترین اجر یابد و هم ما امر را بر او سهل و آسان گیریم «88»

باز همان وسایل و اسباب را تعقیب کرد «89»

تا آنکه به مشرق زمین رسید آنجا قومی را یافت که ما میان آنها و آفتاب ساتری قرار ندادیم «90»

همچنین بود و البته ما از احوال آن کاملا با خبریم «91»

باز وسایل را تعقیب می کرد «92»

تا رسید میان دو سد قومی را یافت که سخنی فهم نمی کردند «93»

آنان گفتند ای ذوالقرنین یأجوج و مأجوج فساد می کنند آیا چنانکه ما خرج آنرا بعهده گیریم سدی میان ما و آنها می بندی «94»

ذوالقرنین گفت تمکن و ثروتی که خدا به من عطا فرموده از هزینه شما بهتر است اما شما با من به قوت کمک کنید تا سدی محکم برای شما بسازم که بکلی مانع دستبرد آنها شود «95»

قطعه های آهن را برای من بیاورید تا آن حدی که بین دو کوه مساوی شود گفت بدمید تا اینکه آن آهن گداخته شود گفت (مس ذوب شده را) برای من بیاورید تا بر او قطره قطره بریزم «96»

از آن پس آن قوم نه هرگز بر شکستن آن سد و نه بر بالای آن شدن توانایی یافتند «97»

گفت که این از لطف و رحمت خدای من است و آنگاه که وعده خدا فرا رسد آن سد را متلاشی و پاره پاره گرداند و البته وعده خدا محقق و راست خواهد بود «98»

 

تفسیر این ایات رو می تونین توی کتاب تفسیر المیزان بخونید. ذوالقرینین رو به کوروش کبیر، اسکندر، داریوش و ... نسبت دادند. من شنیدم که کوروش کبیره (از استاد معارف دانشگاهمون). ذوالقرنین یعنی کسی که دو تا شاخ داره (کوروش هم کلاه خودی داشت که روی اون دو تا شاخ بود) و اون قضایای لشگر کشی از غرب به شرق و ... و اون سد آهنی استناد بر این داره که ذوالقرنین همون کوروشه.

کوروش از غرب به شرق لشگر کشی کرد و سرزمین های زیادی رو فتح کرد، ولی به مردم آسیب نرسوند. کوروش سر زمین هایی که توی اون به مردم ظلم و ستم می شد رو تسخیر کرد و مردم رو از دست زور گویان نجات داد. ذوالقرنین دومین شخص ایرانیه که اسم اون در قرآن اومده.

متأسفانه دسترسی به تفسیر این آیات و کتب تاریخ نداشتم. اما این مطالب رو واسه دوستان تونستم جمع آوری کنم

 

کوروش‌ کبیر‌ بین‌ سال‌های‌ 529 تا 580 پیش‌ از میلاد می‌زیسته‌ است‌ که‌ بنیانگذار سلسله‌ هخامنشی‌ در امپراتوری‌ ایران‌ است‌.

او جنگجویی‌ برجسته‌ بود اما علت‌ اصلی‌ آوازه‌ او تصمیماتش‌ در خصوص‌ آزادسازی‌ بردگان‌ در سراسر امپراتوری‌، مدارا با تمام‌ ادیان‌، پایان‌ دادن‌ به‌ اسارت‌ یهودیان‌ در بابل‌ و موافقت‌ باعزیمت‌ آنان‌ به‌ اورشلیم‌ است‌. او همچنین‌ به‌ فرمانداران‌ خود دستور داده‌ بود تا با مردم‌ همچون‌ فرزندان‌ خود برخورد کنند.
عقاید آزاداندیشانه‌ کوروش‌ کبیر بر روی‌ سفال‌ نگاشته‌ شده‌ و در حال‌ حاضر در موزه‌یی‌ در انگلستان‌ نگهداری‌ می‌شود و امروزه‌ به‌ عنوان‌ اولین‌ بیانیه‌ حقوق‌ بشر از آن‌ یاد می‌شود.

 

جهان متمدن روز بیست و نهم اکتبر، مصادف با هفتم آبان ماه، روز کورش کبیر و سالگرد صدور اولین اعلامیه حقوق بشر در 2544 سال پیش را گرامی می‌دارد. این بالاترین افتخاری است که ملتی می‌تواند در گنجینه‌ی تاریخ خویش ذخیره کرده باشد. 539 سال پیش از میلاد مسیح، کوروش پس از فتح و ورود به بابل فرمانی صادر کرد که مفادش هنوز مورد تایید و احترام همه‌ی انسان دوستان جهان و بیانگر آرزوهای مردمان سرزمین اوست:

 آزادی دین و مذهب - الغای تبعیضات نژادی و ملی - آزادی انتخاب محل اقامت - حق انتخاب و عزل رهبران از سوی مردم – الغای برده داری و تلاش برای صلح پایدار میان ملل

.این‌ها همه هدیه‌های گرانبهایی بشمار می‌روند که مردمان ایران زمین از زبان کوروش بزرگ خود به مردمان جهان ارزانی داشته‌اند.شما نیز می‌توانید با صرف فقط چند ساعت از وقت خود در روز بیست و نهم اکتبر، در هر کجا که هستید و به هر شکلی که می‌توانید این روز را گرامی داشته و اسم ایران را در دلها زنده کنید

 

کوروش

نوشته شده توسط : ه.ت

نظرات ديگران [ نظر]


:لیست کامل یاداشت ها  :